【教えてジェイソン先生】TOEFL Essentialsサンプルテストを受けてみた!

教えてジェイソン先生_タイトル画像

シリーズ「教えてジェイソン先生」第5話です。4skillsライターサキと英語講師ジェイソン先生の会話を通して、英語のアウトプット力を伸ばす方法をお伝えしていきます。

本記事では、2人が新テスト「TOEFL Essentials」の無料サンプルテストを受けた感想をご紹介します。TOEFL Essentialsの概要についてはこちらをご覧ください。

TOEFL Essentialsのサンプルテストを受け終えて

ジェイソン
We put the new article about TOEFL Essentials out.

(TOEFL Essentialsについての新しい記事を出したよ。)
サキ
And we also took the sample TOEFL Essentials test.

(私たちサンプルテストも受けたんだよね。)
ジェイソン
So, what was your general impression of the new TOEFL Essentials?

(新しいTOEFL Essentialsの印象はどうだった?)
サキ
First of all, the adaptive format seems to be really interesting, although the sample test didn’t have that feature.

In the actual test, the problems get harder when you choose the right answer, and they get easier when you don’t do well, just like the famous taiko master game.

(とりあえず「多段階アダプティブ形式」が面白そう。サンプルテストではまだ対応していなかったけど。

正解すると問題が難しくなって間違えると易しくなる、有名な太鼓を極めるゲームみたい。)
ジェイソン
What is that?

(なにそれ?)
サキ
It’s a game you play with a drum and sometimes it becomes harder if you make no mistakes.

(太鼓を叩くゲームで、ノーミスで叩くと譜面が難しくなる場合があるの。)

※太鼓を極める某ゲーム。自分に合ったレベルで遊べます。
ジェイソン
How do you think this adaptive format will be useful for students?

(「多段階アダプティブ形式」はどんな風に役に立つと思う?)
サキ
I guess it would be good for them because they can get more accurate scores by solving problems based on their individual English level. I’m looking forward to taking the actual TOEFL Essentials.

(自分の英語力に合った問題を解いてより正確なスコアを受け取れるから、受験生にとっていいんじゃないかな。実際のTOEFL Essentialsを受けるのが楽しみ。)
ジェイソン
I felt like the test was created for people more like me.

(TOEFL Essentialsは僕みたいな人向けに作られてる気がした。)
サキ
What do you mean?

(どういうこと?)
ジェイソン
The TOEFL iBT provides quite deep topics and I always end up thinking too much. TOEFL Essentials, on the other hand, gives us short and fast tasks so you don’t end up overthinking.

(TOEFL iBTは1つのトピックを結構深く扱うから、いつも考えすぎちゃうんだよね。一方でTOEFL Essentialsは短くて早い課題が出るから、考えすぎる時間がなくて済む。)
サキ
I see. Since I always follow my intuition, I’ve never thought about it that way.

(へぇ〜。直感型の私にその発想はなかった。)
ジェイソン
Those who take too much time to make up their mind might want to take the TOEFL Essentials, since it has more simple and faster-paced tasks.

(考えすぎて迷っちゃう人はTOEFL Essentialsみたいに単純な課題をテンポよく解いていくほうがいいかも。)
サキ
Also, it’s not necessary for me go to a fancy college, so it would be great if I could use the TOEFL Essentials to study English that is used in everyday situations.

(あと私はとくにいい感じの大学に進学したいわけじゃないから、TOEFL Essentialsを使って日常英会話の勉強をするのもありだと思った。)

リスニングの感想

ジェイソン
How was the listening section?

(リスニングセクションはどうだった?)
サキ
It was so easy that I didn’t even have to take notes.

(メモ取らなくていいくらい簡単だったよ。)

【例】

(音声)Do you think we should leave before, or after 12 o’clock?

返答として適切なものを4択から選ぶ

(音声)2人の学生がパーティについて話している

会話に関して適切なものを4択から選ぶ

サキ
Except for the last problem, which was a bit long since it was a lecture given by a professor.

(最後の、教授が講義で喋る問題だけは若干長かったからメモを取ったけど。)
ジェイソン
Was it difficult for you?

(難しかった?)
サキ
Even though it was a lecture, the vocabulary they used wasn’t so hard. I have Eiken pre1 and I was able to understand it without any struggle.

(講義形式だったけど、使ってる単語はそこまで難しくなかったよ。英検®︎準1級の私が無理なく理解できるくらい。)

※英検協会によると英検®︎準1級は日本の大学の中級程度の英語レベルだそうです。

サキ
The lecture was about the habits of a certain shrimp, wasn’t it?

(とあるエビの生態についての講義だったよね。)

ジェイソン
Of course, I remember. I love shrimp!

(エビ好きとして、もちろん覚えてるよ。)

ジェイソン先生はエビ味スナックが大好き。

リスニングの感想まとめ

・短い会話やアナウンス問題はメモを取らなくても解答できるほど簡単

・最後の講義問題の音声は長いが、内容はそこまで難しくない

・英検®︎準1級あれば無理なく理解できる程度の英語

リーディングの感想

ジェイソン
Okay, how was the reading section?

(リーディングセクションはどうだった?)
サキ
The vocabulary part was so difficult that I couldn’t even understand half of it.

(ボキャブラリー問題が難しくて、半分もわからなかった。)

【例】

(単語)endorse

最も意味が近いものを4択から選ぶ
calculate, fade, quarrel, approve

ジェイソン
Those are definitely higher level. How about the reading material?

(ボキャブラリーはレベルが高かったね。リーディングの文章はどうだった?)
サキ
…..

(思い出せなくて無言)
ジェイソン
Like you read the instructions on a medicine label or a notice for piano lessons…

(薬のラベルを読んだり、ピアノレッスンのチラシを読んだり…)
サキ
Oh, yes, I remember it now! I guess those were so easy that I forgot.

(あー、思い出した!簡単すぎて忘れてたっぽい。)
ジェイソン
That’s great to hear! That’s like when you go to work. First, you get ready in the morning, automatically walk to the station, and then you get on the train, and before you know it you’re at work. It’s those things that are so simple that you forget that you did them!

(いいことだ!たとえば仕事に行くとき、まず朝準備をして、無意識的に駅まで歩いて、電車に乗って、気づかないうちに会社に着くよね。一連の流れをいちいち覚えていないほど、簡単だったってことだよ。)

相変わらず例え話が上手なジェイソン先生。
サキ
The last long passage about the planet Venus was a little bit difficult and I couldn’t understand every word in the passage. However, I could guess the meaning through context, so I was able to pick the answers out of the multiple choices.

(最後の、金星に関する長文は少し難しくて知らない単語も出てきたけど、読めばなんとなく意味はわかったから、選択問題を解答する分には問題なかったよ。)
ジェイソン
Just like the iBT, science, environment, and history are very common topics on the Essentials test. So it’s important to keep this in mind when doing reading practice.

(TOEFL iBTと同じように、科学、環境、歴史はTOEFL Essentialsにもよく出るトピックだよ。リーディング対策の際は覚えておいてね。)
サキ
One thing I got confused about was the part where there is one sentence and you have to choose the place in the passage where it fits best.

(混乱したのが、とある一文をパッセージ内に入れるとしたらどこが適切か選ぶ問題。)
ジェイソン
Even for me, that’s the most difficult part, but if you read one of the articles we will make about reading, you will be able to understand!

(あの問題は僕にとっても難しかったよ。今後公開するリーディング対策記事を読んで勉強すればわかるようになるはず!)

リーディングの感想まとめ

・ボキャブラリー問題は難しい

・短いパッセージ問題は簡単

・長文問題は科学、環境、歴史に関する英語を読んで対策することが効果的

ライティングの感想

ジェイソン
Next is the writing section!

(次はライティングセクションについて!)
サキ
The “build a sentence” part was totally easy but the actual writing part was extremely hard!

(語順の並び替え問題は楽勝だったんだけど、実際に英作文する問題は超難しかった!)

【例】

語順並び替え問題

A: Are you ready to go out to dinner?
B: Not yet, _ _ _ _ (heard) (haven’t) (from) (Michael)

実際に英作文する問題

①手紙問題
下記の2つのポイントを入れてホテルにお礼の手紙を書く
・レストランとハイキングコースがよかった
・部屋の暖房の音がうるさかった

②講義問題
教授と2人の学生の意見参考にし、偉大だと思う発明品とその理由を書く

ジェイソン
How was it difficult?

(どこが難しかった?)
サキ
Well, I spent too much time on writing the introduction.

“Hello, we stayed at your hotel last weekend. I just want to say thank you for your hospitality during our family’s stay. We really enjoyed our relaxing holiday there. My parents always wanted to go hiking in nature but we couldn’t adjust our schedule……..”

Oh my gosh I only have three minutes left! I have not even gotten to the main point!

(手紙は最初の挨拶を丁寧に書きすぎちゃったんだよね。

「こんにちは、先週末ホテルに宿泊した者です。滞在中は素敵なおもてなしをしていただきありがとうございました。家族でゆっくりと休暇を過ごすことができて本当によかったです。両親はずっと自然の中をハイキングに行きたいと言っていましたが、なかなかお互い予定が合わず……..」

やばい残り3分!まだ本題に触れてもいない!みたいな。)
ジェイソン
laughs

(爆笑)

長くて重い手紙にならないように注意。
サキ
My advice is that you should get straight to the point.

(私からのアドバイスとしては、単刀直入に書くべし。)
ジェイソン
That’s an excellent piece of advice. It’s better to go back and edit the email after you have covered all the points.

(いいアドバイスだね。手紙に入れるべきポイントを全部書き終えてから戻って修正したほうがいいし。)
サキ
Same thing with the lecture discussion writing. Unlike the email task, you should come up with your own idea to write from scratch. Also since time is limited, you shouldn’t take too much time on thinking about what to write, so you should just use the first idea that comes to mind.

FYI, I wrote about airplanes for the task about explaining an invention.

(講義問題にも同じことが言えるよ。手紙と違って、講義問題は英作文の内容を自分で1から考えないといけないし、制限時間もあるから、あまり考えすぎずにパッと思い浮かんだものを書くべし。

ちなみに発明品を挙げる課題で、私は飛行機について書いたよ。)
ジェイソン
For these kinds of writing tasks, students tend to worry too much about being perfect. Remember it’s an English profiency exam and you won’t be scored by how brilliant your ideas are, but how well you explain and support them.

(受験者はこの手のライティングテストで完璧に書くことにこだわる傾向があるけど、これは英語力を測るテストだということを忘れずに。素晴らしいアイデアを出せるかどうかではなく、上手に自分のアイデアを説明できるかどうかで評価されるよ。)
サキ
I think both the email and lecture tasks can be written with the English that you learned in middle school and high school. So make sure to practice explaining things and situations that you encounter in your daily life.

(手紙も講義問題も、英作文自体は中学高校で習う範囲の英語で書けるはず。なので、日常で遭遇するものや状況を英語で説明できるように練習しておくことが大事。)

ライティングの感想まとめ

・語順の並び替え問題は簡単

・英作文で扱うトピック自体は難しくない、中学高校で習う範囲の英語で書けそう

・制限時間があるので、単刀直入に必要な内容を書くべし

スピーキングの感想

ジェイソン
Lastly, the speaking section.

(最後はスピーキングセクションについて。)
サキ
The “read aloud” and the “listen and repeat” tasks were super easy because all I had to do was just repeat what I read or listened to. I just needed to concentrate so I wouldn’t forget what I heard.

(音読と音声リピートはめっちゃ簡単だった。読んだものや聞いたものをそのまま繰り返すだけだもん。聞いたことを忘れないように集中力が必要だったけど。)
ジェイソン
You can always practice reading aloud or repeating what people say, like using Youtube for instance, at home. What about the virtual interview?

(音読したり、Youtubeで人が話す英語を繰り返したりする練習は家でもできるね。バーチャルインタビューはどうだった?)
サキ
For the TOEFL iBT, there are some problems that you have to summarize an academic topic and give your opinion but the this sample test only asks questions about the examinee, so you can’t be like “I don’t know what to say.” Just give your own honest thoughts and opinions. It might be similar to IELTS.

(TOEFL iBTではアカデミックなトピックに関して要約して自分の意見を言う問題もあるけど、今回のサンプルテストは自分に関する質問に答えればよかったから「何を言えばいいかわからない」ってことはなかった。自分の率直な考えや意見を伝える感じはIELTSに似てるかも。)

【バーチャルインタビュー質問例】

What is one foreign country that you might like to visit?
(外国に行くとしたらどこに行きたいですか?)

What would you recommend that students do to prepare for studying in another country?
(留学前の準備として、何がおすすめですか?)

サキ
“Show and tell” is a good way to practice for this interview.

(インタビュー対策には”show and tell”がおすすめです。)詳しくはこちら!

スピーキングの感想まとめ

・音読と音声リピートは簡単だが集中力が必要

・アカデミックな内容を扱うTOEFL iBTと比べたら簡単

・自分の意見を英語で言えるように練習しておく

「自己PR」ビデオについて

ジェイソン
The personal video statement is a new attempt to give students a chance to talk more about themselves and let universities and organizations to know more about the students. This section is unscored and there will be two tasks: personal information and a random topic.

(新しい試み「自己PRビデオ」で、学生は自分について話すチャンスが与えられて、大学や機関側は学生のことをより知ることができるんだ。スコアに影響せず、パーソナルインフォメーションとランダムトピックの2つに分かれているよ。)

Personal Information
30秒の準備時間+2分間で自己紹介をする。

Random Topic
30秒の準備時間+2分間で与えられたトピックについて自分の意見を言う。

サキ
This wasn’t included in the sample test, but it seems like it could be very useful.

(サンプルテストには入ってなかったけど、これは使えそうだね。)
ジェイソン
What would you like to say for your personal video statement?

(サキさんだったら何て言う?)
サキ
I would go like this

“Hello, my name is Saki from Japan. I’m a diligent and creative person who works as a content writer for websites. I love reading books and watching movies and Youtube. My favorite Youtube speaker is Mayim Bialik, an American actress who has a PhD in neuroscience. I like her because her English is easy to understand and she talks about many educational topics. If I ever have a chance to go abroad and study at a university, I would want to express my thoughts and opinions to other people like she does. At the same time, I want to write articles about how university life is different from that of Japan.”

What would you like to include in your personal video statement?

(こんな感じ

「こんにちは、日本出身のサキです。私は努力家でクリエイティブな人間で、今はWebコンテンツを書く仕事をしています。本を読むことと映画やYoutubeを見ることが好きです。好きなYoutuberは神経科学の博士号を持つアメリカの女優メイム・ビアリクです。彼女の英語は理解しやすくて、勉強になるトピックが多いので好きです。もし海外の大学で学ぶ機会があったら、彼女みたいに自分の考えや意見を他の人に伝えてみたいです。それと同時に、日本の大学生活との違いについて記事も書きたいです。」

ジェイソン先生は?)
ジェイソン
Oh geeze, me? Hmm, let’s see…

“Hello, my name is Jason and I’m from California in the US. I’m a passionate and creative person who likes sharing ideas with others. I love music, cooking, and watching Japanese dramas and movies. My favorite kind of stories are about people’s daily lives. I feel that by observing how other people live is important in understanding society in general. I feel that, if we don’t have a urge to know more about other lifestyles and cultures, we cannot truly grow as neither individuals nor a society. Empathy for others is a crucial element to learning, in my opinion. That is one thing that I’d like to contribute in my educational journey”…

or something like.

(え〜、僕?そうだね…

「こんにちは、アメリカのカリフォルニア出身のジェイソンです。僕は情熱があってクリエイティブな人間で、アイデアを他の人と共有することが好きです。音楽、料理、日本のドラマや映画を見ることが好きです。人々の日常に関する物語が好きで、見ていて社会勉強になります。他の人の生活や文化について興味をもたないと、人としても社会としても成長できないと感じます。何かを学ぶ上で、他人に共感することはとても大事な要素です。今後自分が学んでいく中でも、それに貢献したいです。

そんな感じ。)
サキ
That’s so nice and sounds intelligent!

(いいね、賢そう!)

自己PRビデオの感想まとめ

・自分について伝えるよいチャンス

・自分が行きたい大学や機関などに合わせた自己紹介の練習をしておくとよさそう

最後に

TOEFL iBTと比較すると、TOEFL Essentialsの方が簡単だと思える部分も多かったようですね。皆さんがTOEFL Essentialsをイメージするために、本記事が少しでもお役に立てば幸いです。

▼次回「5ステップで効果アップ!リーディング対策編」はこちらから▼

※英検®は、公益財団法人 日本英語検定協会の登録商標です。このコンテンツは、公益財団法人日本英語検定協会の承認や推奨、その他の検討を受けたものではありません。

この記事を誰かに共有する




TOEFL iBT対策コース
無料体験レッスン受付中

弊社ベストティーチャーのTOEFL iBT対策コースでは、一人では対策が難しいライティングとスピーキングも、講師からアドバイスとフィードバックをもらいながら対策することができます!